een yogales vinden die bij jou past

Vinyasa Flow

De Vinyasa stijl is wel de meest populaire vorm van yoga in het westen. In een Vinyasa flow les draait het allemaal om adem en beweging. De adem bepaalt het tempo van de bewegingen van de ‘flow’. Je beweegt dan ook van houding naar houding: meditatie in beweging, bijna als een dans.

Vinyasa Level I: all levels
Vinyasa Level: II meer uitdagend & intensief gericht waarin ook meer gevorderdere houdingen aanbod komen.

Goed voor: kracht, flexibiliteit, ontspanning


Iyengar

In Iyengar Yoga draait het vooral om de juiste uitlijning in de houdingen. Een meer statische en technische les die je helpt begrijpen hoe houdingen uitgevoerd worden. In deze les wordt gebruik gemaakt van yoga 'props' (blokken, riemen, kussens, stoelen etc). Deze props helpen je om zowel als beginner of gevorderde, beter en dieper in de houding te komen. Een perfecte tegenhanger voor de dynamische lessen. Ook geschikt voor mensen met blessures.

Deze vorm van yoga is ontwikkeld door BKS Iyengar, die samen met Pattabhi Jois (grondlegger Ashtanga yoga) onder Sri Krishnamacharya studeerde. Zij hebben vandaar uit hun eigen stijl ontwikkeld. Je kunt wel zeggen dat zij de basis hebben gelegd voor de meeste vormen van yoga van deze tijd.

Goed voor: kracht, flexibiliteit, techniek


Yoga Pilates

Precies zoals de omschrijving het zegt: een mix tussen yoga en pilates. De kern van de les is het versterken van je buik- en rugspieren.

Het gaat hier niet om het krijgen van een ‘sixpack’. In deze les word je je bewust wat je ‘core’ eigenlijk is. Juist die diepere houdinsspieren zorgen ervoor dat je houding goed is, dat je sterker wordt en dat je blessures kunt voorkomen. Juist als je veel dynamische lessen doet is het belangrijk dat je weet van waaruit je moet werken.

Een aanrader dus.

buy

Deze les is een combinatie van beide vormen: yin en yang.

Het YANG gedeelte is dynamisch en dan werk je aan het versterken van je lichaam. Gevolgd door YIN, het rustigere gedeelte waarbij je werkt aan het stimuleren van het bindweefsel waarmee je de mobiliteit van je gewrichten verbetert.

Actief & versterkend en ontspannend & flexibeler worden......

The best of both worlds dus :-)

YinYang


Bij Yin Yoga gaat het om spierspanning loslaten en het stimuleren van bindweefsel. Je stimuleert tevens de doorstroming van meridianen en organen. De yoga houdingen zijn passief van aard maar zeker niet minder intensief, omdat ze lang (tussen de 2 en 5 minuten) worden aangehouden. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te stimuleren en te versterken.

Daarnaast heb je alle tijd in de houdingen om je bewust te worden van je gedachten en op te merken waar je aandacht is. Mindtraining is dan ook een essentieel onderdeel van yin yoga.

Grondlegger van Yin yoga is de Amerikaan Paul Grilley.

Yin


In deze les draait het vooral om de ademhaling. Het eerste gedeelte van de les is gericht op het stretchen en openen van schouders, flanken en borst om zo meer ruimte te creëren voor de longen om dieper te ademen. Adem is prana, letterlijk onze levensstroom. Zonder adem geen leven. De adem wordt ook wel de brug tussen lichaam en geest genoemd. Er is zoveel af te lezen aan de manier waarop je ademt. Door op de juiste manier te ademen kun je rust en balans terug brengen in een vaak overprikkelt zenuwstelsel. Ervaar hoe jouw adem nauw verbonden is met alles wat je doet.

Een MUST voor iedereen!

Breathwork


Je kunt het niet anders dan heerlijk vinden: het is een soort XL SAVASANA! (liggende ontspanning aan het eind van elke les).

Alleen word je in deze savasana volledig ondersteund met 'props': meerdere dekens, kussens, riemen, oogkussen en blokken.

Restorative is precies wat het woord betekent: herstellen. Een soort power nap!

Het gaat om diepe fysieke en mentale ontspanning. De liggende houdingen worden 15 tot 20 minuten aangehouden. De props zorgen ervoor dat je je volledig over kunt geven aan een diepe ontspanning.

Come & restore....YOU!

Restorative/ YogaNidra


Een fysieke en mentale training gericht op genieten van hardlopen en de natuur om je heen zonder prestatiedrang. Hardlopen waar je energie van krijgt i.p.v. dat het energie kost.

Mindfulness is het bewust aandacht schenken aan het ‘hier en nu’ met een open niet-kritische blik.
Mindful Running laat je bewust worden van je eigen loophouding en de kracht en energie in je lichaam. Het hardlopen wordt afgewisseld met mindfulness oefeningen.

Kort samengevat: een hardloopsessie, meditatie in beweging en yogastreching.
Voor alle niveaus.

Mindful Running


Yoga tijdens je zwangerschap is enorm waardevol. Niet alleen ter voorbereiding op je bevalling maar het helpt je ook om beter in je lijf te zitten tijdens je zwangerschap en om te gaan met alle kwaaltjes die daar soms bij komen kijken.

Tijdens de lessen is er aandacht voor meditatie, ademhaling en vooral beweging. Houdingen die je helpen om de spieren die je baby ondersteunen sterk en soepel te houden, ter voorbereiding op je bevalling en de periode daarna. Niet alleen het lichaam maar natuurlijk komt ook het mentale stuk aan bod: rust en ontspanning. En niet te vergeten: je verbonden voelen met dat groeiende wonder in jouw buik!

Pre-natal Yoga


Gewoon kind zijn en je kunnen verwonderen over de wereld om je heen door middel van bewegen, voelen, ruiken, dansen, tekenen en als je even niets wilt is het ook goed. Daar gaat het om bij kinderyoga.

Onzekerheden gaan op in een ballonnetje, zo sterk zijn als een beer, lenig als een kat, of standvastig als een boom. Alles gebeurt spelenderwijs en met aandacht en respect voor elkaar. Even geen prestaties en geen competitie gevoel.Ook komen ontspanningsoefeningen aan bod. Het belangrijkste is jezelf zijn en vooral plezier hebben. Kinderyoga bevordert de concentratie en het zelfvertrouwen, het kalmeert de geest, behoudt de flexibiliteit en prikkelt de zintuigen.

Leeftijd: 8-12 jaar

Kids Yoga