een yogales vinden die bij jou past

Vinyasa Flow

De Vinyasa stijl is wel de meest populaire vorm van yoga in het westen. In een Vinyasa flow les draait het allemaal om adem en beweging. De adem bepaalt het tempo van de bewegingen van de ‘flow’. Je beweegt dan ook van houding naar houding: meditatie in beweging, bijna als een dans.

Goed voor:

Kracht, flexibiliteit, ontspanning


Iyengar

In Iyengar Yoga draait het vooral om de juiste uitlijning in de houdingen.  Een meer statische en technische les die je helpt begrijpen hoe houdingen uitgevoerd worden. In deze les wordt gebruik gemaakt van yoga 'props' (blokken, riemen, kussens, stoelen etc). Deze props helpen je om zowel als beginner of als gevorderde beter en dieper in de houding te komen. Een perfecte tegenhanger voor de dynamische lessen. Ook geschikt voor mensen met blessures.

Deze vorm van yoga is ontwikkeld door BKS Iyengar, die samen met Pattabhi Jois (grondlegger Ashtanga yoga) onder Sri Krishnamacharya studeerde.

Beiden zijn vanuit dezelfde basis hun eigen weg in geslagen. Je kan wel zeggen dat zij de basis hebben gelegd voor de meeste vormen van yoga van deze tijd.

Goed voor: kracht, flexibiliteit, techniek.


Yoga Pilates

Precies zoals de omschrijving het als zegt: een mix tussen yoga en pilates. Een pilates les met een ‘yoga warm up en een ontspanning aan het eind. In de ‘core’ van de les werk  je aan het versterken van je buik en rug.

Het gaat hier niet om het krijgen ‘sixpack’ In deze les word je je bewust wat je ‘core’ eigenlijk is en dat dat veel meer behelst dan het esthetische. Juist die diepere houdingsspieren zorgen ervoor dat je lichaam in balans blijft, dat je houding goed is, dat je sterker wordt en dat je blessures kunt voorkomen. Juist ook als je veel dynamische lessen doet is het belangrijk dat je weet van waaruit je moet werken.

Een aanrader dus.

buy


Goed voor: versterking core, bewust worden van bewegen vanuit je centrum


Deze les is een combinatie van beiden vormen: yin en yang.

Het YANG gedeelte is dynamisch en werk je aan het versterken van je lichaam. Gevolgd door het YIN, rustigere gedeelte waarbij je werkt aan het stimuleren van bindweefsel waarmee je de mobiliteit van je gewrichten verbeterd.

Actief & Versterkend en Ontspannend & Flexibeler worden......

The best of both worlds dus :-)

YinYang


Bij Yin Yoga gaat het om spierspanning loslaten en het stimuleren van bindweefsel. Je stimuleert tevens de doorstroming van meridianen en organen. De yoga houdingen zijn passief van aard maar zeker niet minder intensief, omdat ze lang (tussen de 2 en 5 minuten) worden volgehouden. Hierdoor kun je meer naar binnen toe keren en voor de meeste van ons zorgt het juist weer voor uitdaging op het mentale vlak. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken.

Grondlegger van Yin yoga is de Amerikaan Paul Grilley.

Yin


In deze les draait het vooral om de ademhaling. Het eerste gedeelte van de les is gericht op het stretchen en openen van schouders, flanken en borst om zo meer ruimte te creëren voor de longen om vervolgens de diepte in te gaan met de adem practice. Adem is prana, letterlijk onze levenstroom. Zonder adem geen leven. De adem wordt ook wel de brug tussen lichaam en geest genoemd. Er is zoveel af te lezen aan de manier waarop je ademt. Beïnvloed door alles wat het leven brengt. Visa versa kun je door op de juiste manier te ademen rust en balans terug brengen in een vaak overprikkelt zenuwstelsel. Ervaar hoe jouw adem nauw verbonden is met alles wat je doet en merk wat verandering van het ritme, de lengte van je adem je hele zijn beïnvloed.

Een MUST voor iedereen!

Breathwork


Je kunt het niet anders dan heerlijk vinden: het is een soort XL SAVASANA! (ontspanning die in elke les aan het einde gedaan wordt) Alleen word je in deze savasana volledig ondersteund met 'props': meerdere dekens, kussens, riemen, oogkussen en blokken.

Hm klinkt lekker toch?!

Restorative is precies wat het woord betekend: herstellen. Een manier om je energie te 'herstellen' een soort power nap!

Het gaat om diepe fysieke en mentale ontspanning. Er worden verschillende houdingen aangenomen per les die 15/20 minuten aangehouden worden. De props zorgen ervoor dat je je volledig over kunt geven aan een diepe ontspanning. Dus vooral geen heftige, staande houdingen waarin je aan het werk bent, alleen maar ontspanning.

Come & restore....YOU!

Restorative/ YogaNidra


Een fysieke en mentale training gericht op genieten van hardlopen en de natuur om je heen zonder prestatiedrang. Hardlopen waar je energie van krijgt i.p.v. dat het energie kost.

Mindfulness is het bewust aandacht schenken aan het hier en nu met een open niet-kritische blik.
Mindful Running laat je bewust worden van je eigen loophouding en de kracht en energie in je lichaam. Door in het 'hier en nu' te lopen en je te focussen maak je je hoofd leeg en wordt inspanning ontspanning.

Kort samengevat:
Een hardloopsessie, meditatie in beweging en yogastreching.
Voor alle niveaus.

Mindful Running


Yoga tijdens je zwangerschap is enorm waardevol, Niet alleen ter voorbereiding op je bevalling maar het helpt je ook om beter in je lijf te zitten tijdens je zwangerschap en om te gaan met alle kwaaltjes die daar soms bij komen kijken. Of je nou nieuw bent met yoga of al een ervaren yogini bent, dat maakt niet uit.

Tijdens de lessen is er aandacht voor meditatie, ademhaling en vooral beweging. Houdingen die je helpen om de spieren die je baby ondersteunen sterk en soepel te houden, ter voorbereiding op je bevalling en de periode daarna. Kortom gericht op jouw zwangere en veranderende lichaam. Niet alleen lichaam maar natuurlijk komt ook het mentale stuk aan bod: rust, ontspanning.  Zo belangrijk ter voorbereiding op je bevalling (en daarna!)  En niet te vergeten: je verbonden voelen met dat groeiende wondertje in jouw buik!

Een veilige plek, jouw moment in de week om even helemaal met jezelf en jouw kindje in verbinding te komen!

Pre-natal Yoga


Gewoon kind zijn en je kunnen verwonderen over de wereld om je heen door middel van bewegen, voelen, ruiken, dansen, tekenen en als je even niets wilt is het ook goed. Daar gaat het om bij kinderyoga.

Onzekerheden gaan op in een ballonnetje, zo sterk zijn als een beer, lenig als een kat, of standvastig als een boom. Alles gebeurt spelenderwijs en met aandacht en respect voor elkaar. Even geen prestaties en geen competitie gevoel.Ook komen ontspanningsoefeningen aan bod waar het verbeeldend vermogen van het kind geprikkeld wordt, Het kind wordt hier rustig en ontspannen van. Het belangrijkste is jezelf zijn en vooral plezier hebben. Kinderyoga bevorderd de concentratie en het zelfvertrouwen, het kalmeert de geest, behoud de flexibiliteit en prikkelt de zintuigen, Het is een absolute toegevoegde waarde voor een kind en het kind zijn!

Kids Yoga