FAQ

Ik ben helemaal niet lenig. Is yoga wel iets voor mij?
Ja! Yoga is voor iedereen, onafhankelijk van leeftijd, conditie, lenigheid etc. Flexibiliteit opbouwen kan juist een reden zijn om aan yoga te beginnen. Als je er niets aan doet, verandert er ook niets.

Hoe vaak zou ik yoga moeten doen om de effecten te merken? 
Alles is beter dan géén yoga. Om een duidelijk verschil te merken en vooruitgang te boeken adviseren we om 2 tot 3 lessen per week te volgen. 

Wat moet ik aan en wat heb ik nodig?
Trek makkelijk zittende sportkleding aan. Yoga beoefen je op blote voeten. Je schoenen mag je bij binnenkomst in de daarvoor bestemde kast plaatsen. Sieraden die in de weg kunnen gaan zitten laat je thuis. Jouw horloge ook! Laat de tijd even los. 
Je hebt een yogamat nodig. Er zijn matten in de studio die je kunt gebruiken. Na elke les dienen deze gereinigd te worden, met de daarvoor bestemde doeken. Uit hygiënisch oogpunt is het, voor jezelf en anderen, beter om op den duur je eigen mat aan te schaffen. Wij kunnen ook een mat voor je bestellen.
Een handdoek is prettig als je veel zweet.
Drinken doe je voor en na de les, dus liever niet tijdens.

Is er een kleedkamer / douche aanwezig?
Er is een kleine ruimte om je te verkleden. We hebben geen douche. De meeste mensen verkleden zich thuis.

Welke lessen zijn geschikt voor beginners?
We hebben geen specifieke beginnerslessen dus overleg bij je aanmelding wat bij je past.

Wat kan ik verwachten van een les?
Elke les is anders, en elke docent heeft zijn of haar eigen stijl van lesgeven. Een vast gegeven is, dat de les begint met een moment van stilte/ meditatie. Variërend per les, zal je op een dynamische of meer statische manier, door de houdingen (asana’s) heen bewegen. Jouw adem is daarbij leidend. De les wordt altijd afgesloten met een eindontspanning of meditatie. 

Welke lessen zijn dynamisch?
In de lesomschrijvingen kun je lezen wat de inhoud van de les is. Zo kun je kijken welke les het beste bij jou past.

Ik begrijp sommige houdingen niet en vind ?
Je kunt altijd voor of na de les naar de docent gaan en bespreken wat je moeilijk vindt of wat je wilt weten. Voor elke houding is er een aanpassing, zodat iedereen op zijn/haar eigen niveau mee kan doen.

Hoe zit het met de adem?
Tijdens de practise adem je in en uit door je neus, dus niet door je mond, tenzij anders aangegeven. Een oud gezegde in de yoga luidt: ‘ademen doe je met je neus, eten doe je met je mond’. Als je practise verbetert zul je merken dat je langer en dieper leert ademen, en zul je de diepere effecten daarvan gaan ervaren.

Ik ben zwanger, welke les is voor mij geschikt?
Het is aan te raden, om zeker in het 1ste trimester van jouw zwangerschap, rustig aan te doen. Licht altijd de docent in, want er zijn een aantal houdingen, die je beter niet kunt doen.
We bieden ook zwangerschapsyogalessen aan. Hier heb je geen ervaring voor nodig. Overleg echter wel eerst met je verloskundige of arts of je met yoga kunt beginnen.

Ik heb een blessure, kan ik gewoon meedoen?
Dat is afhankelijk van de blessure. Wil je het persoonlijk houden? Zoek dan contact met de docent om jouw blessures, ziekte en/of beperkingen, te bespreken. De docent houdt je tijdens de les vakkundig in de gaten, maar wij zijn geen artsen

Moet ik me aanmelden voor een les?
Bij het volgen van een losse les, als je deel wilt nemen aan een workshop en als je voor de eerste keer komt, meld je dan aan! Kom in het laatste geval, tien minuten eerder, zodat we kennis kunnen maken, en het een en ander te kunnen bespreken.